Alternatywne Spółki Inwestycyjne
Alternatywne Spółki Inwestycyjne i Zarządzający Alternatywnymi Spółkami Inwestycyjnymi (ASI i ZASI)
Dnia 4 czerwca 2016 r. na podstawie Ustawy Zmieniającej (implementującej Dyrektywę 2011/61/UE) uległa zmianie ustawa o funduszach inwestycyjnych. Ustawa Zmieniająca wprowadziła istotne ograniczenia swobody działalności gospodarczej polegającej na pozyskiwaniu kapitału od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu tego kapitału zgodnie z określoną polityka inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów (dalej „Działalność Inwestycyjna”).
Do 4 czerwca 2016 r. działalność spółek handlowych, które w inny sposób niż w formie funduszu inwestycyjnego prowadziły Działalność Inwestycyjną, była prowadzona na zasadach ogólnych, co oznacza, że działalność tego typu nie była regulowana.
Od 4 czerwca 2016 Działalność Inwestycyjna może być wyłącznie prowadzona przez:
- Otwarte Fundusze Inwestycyjne (OFI) (ang. UCITS– Undertakings For The Collective Investment Of Transferable Securities);
- Alternatywne Fundusze Inwestycyjne (AFI), do których zalicza się Specjalistyczne Fundusze Inwestycyjne Otwarte (SFIO), Fundusze Inwestycyjne Zamknięte (FIZ), Alternatywne Spółki Inwestycyjne (ASI).
Prowadzenie Działalności Inwestycyjnej przez podmioty niewymienione powyżej jest zabronione i podlega odpowiedzialności karnej na podstawie art. 287 oraz art. 295 Ustawy o Funduszach.
Nasz zespół wyspecjalizował się w obsłudze prawnej Alternatywnych Spółek Inwestycyjnych. Według stanu na czerwiec 2024 r. na 403 zarządzających Alternatywnymi Spółkami Inwestycyjnymi (ZASI) w Polsce, 54 powstało przy naszej pomocy, czego konsekwencją jest uzyskanie rekomendacji przez całą kancelarię oraz indywidualnie przez radcę prawnego Jarosława Rudego w XXII Rankingu Kancelarii Prawnych dziennika Rzeczpospolita w kategorii: Rynki kapitałowe i doradztwo regulacyjne.
Doświadczenia w obsłudze prawnej Alternatywnych Spółek Inwestycyjnych , a w szczególności problemów prawnych, z jakim borykają się tego typu podmioty, pozwoliło nam na stworzenie dedykowanej oferty, która tak pod kątem ceny jak i jakości świadczonych usług jest, naszym zdaniem, bardzo konkurencyjna. Zakresem oferty objęte są następujące działania:
- Reprezentacja przed KNF w sprawie wpisu do rejestru zarządzających ASI, w tym pomoc w wypełnianiu obowiązków informacyjnych systemem ESPI.
- Przygotowanie wszystkich procedur oraz dokumentów korporacyjnych ASI tj.
- umowy/statuty spółek (ZASI i ASI),
- polityki i strategie inwestycyjne,
- procedury kategoryzacji inwestorów/klientów,
- procedury AML,
- polityki RODO,
- polityki zarządzania konfliktem interesów.
- Obsługa prawna każdej inwestycji, tj.: dostosowanie dokumentacji transakcyjnej do danej Inwestycji.
- Zapewnienie korporacyjnej obsługi prawnej w zakresie przygotowania projektów uchwał organów ASI (w tym komitetu inwestycyjnego).
- Zapewnienie doradztwa prawnego w obszarze prawidłowości wykonania przez ASI umowy z inwestorem publicznym (KFK, PFR, NCBR, PARP).
- Zapewnienie doradztwa prawnego w zakresie możliwości wyjścia ASI z Inwestycji w szczególności przy wprowadzeniu akcji do alternatywnego systemu obrotu NewConnect.
- Doradztwo podatkowe w sprawach podatku VAT ASI.
- Udzielanie porad prawnych i wydawanie opinii prawnych w innych zleconych sprawach.
Zważywszy na fakt, że w przypadku ASI, bazując na naszych doświadczeniach, jesteśmy w stanie oszacować ilość niezbędnej pracy, nasza Kancelaria może zaoferować stałą obsługę prawną w zakresie wskazanym powyżej, przy zryczałtowanym wynagrodzeniu miesięcznym, którego wysokość jest uzależniona od ilości planowanych inwestycji.
W związku z uzyskaniem przez Kancelarię pozytywnej interpretacji indywidualnej, do usług obsługi prawnej świadczonych na rzecz ZASI, a związanych bezpośrednio z zarządzaniem ASI stosujemy zwolnienie z VAT, co oznacza, że nie obciążamy naszych Klientów tym podatkiem.
Szkolenia
Raport z rynku
Kancelaria dokonała szczegółowej analizy struktury rynku ASI i ZASI w Polsce w oparciu o rejestr prowadzony przez Komisję Nadzoru Finansowego.
W poniższym filmie przedstawiamy szczegółowe dane dotyczące m.in. ilości podmiotów w rozróżnieniu na rodzaj formy prawnej, pod jaką występują wewnętrznie i zewnętrznie zarządzający, czy też dokonujemy rozróżnienia z uwagi na miejsce siedziby wewnętrznie i zewnętrznie zarządzającego.
Specjalizacje powiązane z tą usługą
Koordynator