Crowdfunding nie dla spółek z o.o.
Przygotowany przez Ministra Finansów projekt ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (dalej: „Projekt”) ma na celu:
- zapewnienie stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.10.2020, str. 1) (dalej: „Rozporządzenie”)
- implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1504 z dnia 7 października 2020 r. zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych (Dz. Urz. UE L 347 z 20.10.2020, str. 50).
Regulacje zawarte w Rozporządzeniu zostały przez nas przedstawione w osobnym artykule dostępnym tutaj [czytaj].
Przepisy Rozporządzenia ujednolicają zasady obowiązujące w państwach członkowskich dotyczące dostawców finansowania społecznościowego. Unijny ustawodawca w niektórych kwestiach pozostawił państwom członkowskim wolną wolę i umożliwił ich regulację według uznania. W ten sposób upoważniono państwa członkowskie m.in. do zezwolenia, aby udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością były wykorzystywane do celów Rozporządzenia, tj. mogły być nabywane w drodze finansowania społecznościowego, popularnie zwanego crowdfundingiem.
Zakaz polskiego ustawodawcy
Projekt przygotowany przez Ministra Finansów przewiduje zakaz oferowania nabycia lub objęcia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do nieoznaczonego adresata.
Aby uszczelnić regulację, projektodawca dodał, że nabycie lub objęcie udziałów w spółce z o.o. nie może być promowane poprzez kierowanie ich reklamy lub innej formy promocji do nieoznaczonego adresata.
Podstawowym uzasadnieniem rozwiązania przyjętego przez projektodawcę jest niemożność przeznaczenia udziałów w spółce z o.o. do publicznego obrotu. Uniemożliwia to art. 180 § 1 k.s.h., który wprowadza wymóg, aby zbycie udziału, jego części lub ułamkowej części nastąpiło w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi. Kolejną przeszkodę stanowi zakaz wystawiania dokumentów na okaziciela na udziały lub prawa do zysku w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 174 § 6 k.s.h.).
Jak powszechnie wiadomo, finansowanie społecznościowe wiąże się głównie z zawieraniem umów, których przedmiotem jest nabycie różnego rodzaju praw i dokumentów dających większe lub mniejsze uprawnienia nabywcy, w tym uprawnienia wspólnika spółki oferującej taki ekwiwalent w zamian za środki pieniężne nabywcy. Cała transakcja odbywa się przez internet, przy użyciu specjalnych platform prowadzonych przez dostawców usług finansowania społecznościowego, a zatem nie ma mowy o fizycznej obecności stron transakcji podczas jej zawarcia.
Na pierwszy rzut oka, należy stwierdzić, że specyfika funkcjonowania finansowania społecznościowego kłóci się z przepisami normującymi obrót udziałami w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednak wymóg zachowania szczególnej formy w postaci formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi w rzeczywistości nie stanowi ograniczenia w zbyciu udziałów, a jedynie ustala specjalną formę samej czynności prawnej.
W związku z tym zakaz oferowania, reklamowania i promowania nabycia lub objęcia udziałów w spółce z o.o. wydaje się niepotrzebnie ograniczać możliwości pozyskania kapitału przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gdyż nic nie stoi na przeszkodzie, aby oferowane, reklamowane albo promowane za pośrednictwem platformy finansowania społecznościowego udziały w spółce z o.o. zbyć następnie z zachowaniem formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje, projektodawca, aby nie dyskryminować całkowicie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i dać im możliwość pozyskania kapitału od nieoznaczonego grona odbiorców, pozostawił otwartą furtkę, umożliwiającą spółkom z o.o. emisję obligacji oraz zaciągnięcie pożyczki przy wykorzystaniu finansowania społecznościowego.
Kara za złamanie zakazu
W celu zapewnienia stosowania się przez organy spółek z ograniczoną odpowiedzialnością do nowych przepisów i uzyskania kontroli przez organy państwa nad obrotem udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, projektodawca przewidział sankcję. Dodane w nowelizacji art. 5951 i art. 5952 k.s.h. stanowią, że kto naruszy przepisy zakazujące oferowania, reklamowania i promowania nabycia lub objęcia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlega karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 6 miesięcy.
Maciej Marzec
Powiązane wpisy
Forum Prawa Energetycznego i Klimatycznego „Zielona Energia”
Forum Prawa Energetycznego i Klimatycznego „Zielona Energia”Ostateczna wersja projektu ustawy o sygnalistach – najważniejsze założenia
Ostateczna wersja projektu ustawy o sygnalistach – najważniejsze założeniaJak system prania pieniędzy zmieni się po uregulowaniu kryptoaktywów?
Jak system prania pieniędzy zmieni się po uregulowaniu kryptoaktywów?Rynek kryptoaktywów trafi pod nadzór Komisji Nadzoru Finasowego
Rynek kryptoaktywów trafi pod nadzór Komisji Nadzoru Finasowego