Czy można reklamować emisje akcji?
Podmioty oferujące papiery wartościowe muszą przestrzegać przepisów regulujących reklamę ofert publicznych oraz promocję swojej działalności. Regulacje te wynikają z ustawy o ofercie publicznej oraz z rozporządzenia 2017/1129 Parlamentu Europejskiego i Rady, określającego m.in. warunki reklamy emisji papierów wartościowych na terenie Unii Europejskiej.
Definicja „reklamy” oferty publicznej
Zgodnie z ustawą o ofercie publicznej, przez reklamę należy rozumieć pojęcie wynikające z art. 2 lit. k rozporządzenia 2017/1129. Reklama oferty publicznej oznacza komunikat o obu następujących cechach:
- odnoszący się do konkretnej oferty publicznej papierów wartościowych lub do dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym;
- mający na celu promowanie w sposób szczególny potencjalnej subskrypcji lub potencjalnego nabycia papierów wartościowych.
Definicja ta jest dosyć szeroka. W związku z tym, każda informacja przekazywana publicznie, która spełnia te kryteria, będzie traktowana jako reklama oferty publicznej.
Zasady reklamy oferty publicznej
Zgodnie z art. 53 ustawy o ofercie, reklama oferty publicznej objętej zwolnieniem wynikającym z art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129 (tj. oferta skierowana do mniej niż 150 osób na terytorium jednego państwa członkowskiego) podlega ograniczeniom:
- reklama może być skierowana wyłącznie do określonej liczby osób, w liczbie nieprzekraczającej 150 adresatów;
- reklama nie może być skierowana do nieoznaczonego adresata, co oznacza, że nie może być udostępniana szerokiej, anonimowej publiczności.
Dla oferującego papiery wartościowego (np. akcje) oznacza to, że jeżeli nie chce sporządzać dokumentu informacyjnego/memorandum informacyjnego/prospektu emisyjnego na potrzeby przeprowadzania oferty publicznej, korzystając ze zwolnienia, o którym mowa w art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129 (tj. oferta skierowana do mniej niż 150 osób na terytorium jednego państwa członkowskiego), to reklama tej oferty będzie również mogła być kierowana tylko do określonej liczby osób nieprzekraczającej 150.
Chęć reklamowania oferty publicznej do nieokreślonego adresata wyklucza możliwość odstąpienia od sporządzania dokumentu informacyjnego/memorandum informacyjnego/prospektu emisyjnego.
Informacje zawarte w reklamie
W przypadku gdy zgodnie z przepisami rozporządzenia 2017/1129 nie jest wymagane udostępnienie prospektu, treści reklamowe powinny być zgodne z informacjami zamieszczonymi w memorandum informacyjnym lub innym dokumencie wymaganym zgodnie z przepisami ustawy albo rozporządzenia 2017/1129, udostępnionym do publicznej wiadomości, albo z informacjami, które powinny być zamieszczone w takim memorandum lub dokumencie zgodnie z przepisami ustawy, rozporządzenia 2017/1129 oraz aktów delegowanych i wykonawczych wydanych na jego podstawie, gdy memorandum informacyjne lub taki dokument jeszcze nie zostały udostępnione do publicznej wiadomości, jak również nie mogą wprowadzać inwestorów w błąd co do sytuacji emitenta i oceny papierów wartościowych.
W przypadku, gdy oferta publiczna wymaga udostępnienia prospektu, reklama nie może rozpocząć się przed formalnym złożeniem odpowiedniego wniosku do Komisji Nadzoru Finansowego, zgodnie z art. 27 ust. 1 i art. 30 ust. 1 ustawy o ofercie. Jest to krok zabezpieczający transparentność i wiarygodność informacji docierających do inwestorów.
Kara za naruszenie zasad
Regulacje dotyczące reklamy ofert publicznych mają na celu zapewnienie, że komunikaty skierowane do inwestorów są rzetelne, transparentne i kierowane do właściwej grupy odbiorców. ASI, która zamierza promować ofertę bez sporządzania dokumentu informacyjnego/memorandum informacyjnego/prospektu emisyjnego, musi ograniczyć liczbę odbiorców i upewnić się, że przekaz ten nie jest dostępny publicznie. W przypadku naruszenia tych zasad, podmiot może zostać ukarany grzywną do 10.000.000,00 zł, a nawet karą pozbawienia wolności do lat 2 (albo obu tym karom łącznie).
Autorzy
Powiązane wpisy
Lista ostrzeżeń publicznych KNF – czyli śmierć cywilna bez wyroku
Lista ostrzeżeń publicznych KNF – czyli śmierć cywilna bez wyrokuFundusz ELTIF jako sposób na pozyskiwanie kapitału od klientów detalicznych
Fundusz ELTIF jako sposób na pozyskiwanie kapitału od klientów detalicznychCzym są CoCos’y? Obligacje kapitałowe ratujące płynność emitenta
Czym są CoCos’y? Obligacje kapitałowe ratujące płynność emitenta