Wstęp do robo-doradztwa (cz. I/II)
Do 29 maja 2020 r. trwają konsultacje branżowe projektu „Stanowiska Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie świadczenia usługi robo-doradztwa” [LINK]. Jest to jeden z pierwszych w Europie (a być może nawet pierwszy) dokumentów prezentujących stanowisko organu nadzoru finansowego w sprawie robo-doradztwa – co czyni go przełomowym.
Jak wskazano w projekcie, za robo-doradztwo (robo-advisory) uważa się formę zautomatyzowanego doradztwa inwestycyjnego opartego na zaawansowanych algorytmach z wykorzystaniem mechanizmów i narzędzi takich jak:
- sztuczna inteligencja (artificial intelligence, AI);
- uczenie maszynowe (machine learning);
- analiza dużych zbiorów danych (Big data).
Założeniem robo-doradztwa jest promowanie usługi doradztwa inwestycyjnego przez jej dystrybuowanie wśród szerokich kręgów klientów dzięki nowoczesnej digitalizacji.
Regulacje prawa polskiego oraz europejskiego w przedmiocie świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego nie rozróżniają doradztwa tradycyjnego od doradztwa z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych – możemy zatem mówić o neutralności przepisów względem nowych technik i narzędzi. Neutralność regulacyjna pociąga za sobą niezmienność w sposobie pojmowania odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za świadczone usługi – niezależnie od wyoutsourcowania technicznej obsługi narzędzi New-tech wykorzystywanych w doradztwie zewnętrznemu dostawcy wyłącznie odpowiedzialna wobec klienta pozostaje firma inwestycyjna.
Odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za szkody wyrządzone klientom wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, o której mowa w art. 81a ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (tj. umowy, na mocy której firma inwestycyjna powierzyła przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywanie czynności związanych z działalnością prowadzoną przez tę firmę inwestycyjną) przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorcę zagranicznego nie można wyłączyć ani ograniczyć.
Robo-doradztwo jest aktualnie w świetle polskiego porządku prawnego prowadzeniem działalności maklerskiej wyrażającej się świadczeniem na rzecz klientów usługi polegającej na przekazywaniu im za pośrednictwem e-maili lub smsów sygnałów transakcyjnych generowanych przez zaprojektowany algorytm. Sygnały przekazywane są w konkretnej chwili i obejmują instrument finansowy, kierunek transakcji (kupno, sprzedaż), a także termin ważności sygnału.
Do prowadzenia tego rodzaju działalności konieczne jest pozyskanie zezwolenia na sporządzanie rekomendacji w rozumieniu art. 76 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (o ile dotyczą instrumentów finansowych wymienionych w art. 2 tej ustawy). Należy jednak mieć na względzie, że rekomendacje muszą mieć charakter zindywidualizowany. Ich adresowanie do nieograniczonego lub niesprecyzowanego kręgu adresatów skutkować będzie wyłączeniem z obowiązku uzyskania zezwolenia na wydawanie rekomendacji – co nie znaczy, że działalność taka po rozważeniu wszystkich warunków jej świadczenia nie będzie mogła wpisać się w regulacje przewidziane odrębnymi przepisami.
Procedowany projekt opiera na się na kilku istotnych filarach i tezach stanowiących o robo-doradztwie, których przedstawienie znajdzie się w drugiej części cyklu o robo-doradztwie.
aplikant adwokacki Dominika Bielecka
Powiązane wpisy
Twoje prawo jazdy straciło ważność? Ty możesz stracić miliony
Twoje prawo jazdy straciło ważność? Ty możesz stracić milionyCzy mogę powołać się na ochronę sygnalistów pomimo niewdrożenia dyrektywy przez polski rząd?
Czy mogę powołać się na ochronę sygnalistów pomimo niewdrożenia dyrektywy przez polski rząd?Babciowe- czy faktycznie przyczynia się do aktywizacji kobiet na rynku pracy?
Babciowe- czy faktycznie przyczynia się do aktywizacji kobiet na rynku pracy?