Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z PFRON a świadczenia z FGŚP
Pracodawca zatrudniający osoby niepełnosprawny i korzystający dofinansowania do wynagrodzeń tychże pracowników z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) może ubiegać się również o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19, z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP), przewidzianego w art. 15g ustawy o tzw. tarczy antykryzysowej. Nie ma jednak możliwości otrzymania dwóch dofinansowań jednocześnie.
Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego nie przysługuje do wynagrodzenia pracownika w części finansowanej ze środków publicznych (art. 26b ust. 7).
Powyższego wyłączenia nie stosuje się w przypadku, gdy pracodawca sfinansował wynagrodzenie pracownika (art. 26b ust. 8 ustawy ):
- ze środków publicznych z prowadzonej działalności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5,
- z dochodów publicznych (wpływów ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sektora finansów publicznych), o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
Środki wypłacone z FGŚP na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników stanowią środki publiczne. Nie są to jednak środki publiczne, mieszczące się w katalogu środków dozwolonych, o których mowa w art. 26b ust. 8 ustawy o rehabilitacji (czyli takich, które dopuszczają dofinansowanie do wynagrodzeń z PFRON do tej części kosztów płacy, które zostały poniesione z tych środków publicznych).
Dlatego też pracodawca, który otrzymał dofinansowania z FGŚP do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy powinien wykazać kwotę wsparcia z FGŚP w pozycji 53 załącznika INF-D-P.
Po wykazaniu wsparcia z FGŚP możliwym będzie wyliczenie kwoty, jaka zostanie wypłacona z PFRON. Wartość dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego z PFRON będzie równa najniższej kwocie spośród:
- kwoty dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego z PFRON, ustalonej na podstawie art. 26a ust. 1 i 1b ustawy o rehabilitacji (poz. 51 formularza INF-D-P);
- kwoty kosztów płacy pomniejszonej o ewentualnie już otrzymaną pomoc na te same koszty z FGŚP (poz. 52-53 formularza INF-D-P);
- limitu kosztów płacy pracownika niepełnosprawnego (poz. 54 formularza INF-D-P).
Co ważne pracodawca, który korzysta z możliwości obniżenia wymiaru czasu pracy zatrudnionemu pracownikowi, jest zobligowany wykazać w formularzu faktyczny – obniżony wymiar czasu pracy. Obniżenie wymiaru wynikającego z porozumienia zawartego przez pracodawcę z pracownikami na podstawie art. 15g ust. 11 ustawy o tarczy antykryzysowej oznacza również obniżenie kwoty bazowej dofinansowania z PFRON, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.
Co również istotne obniżenie wymiaru czasu pracy ma wpływ na sposób wyliczenia 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych dla celów dofinansowania z PFRON. Zgodnie bowiem z art. 26a ust. 1a ustawy o rehabilitacji: „Miesięczne dofinansowanie nie przysługuje pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągającemu wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%”.
radca prawny Marta Strzecha-Bociąga
Powiązane wpisy
Forum Prawa Energetycznego i Klimatycznego „Zielona Energia”
Forum Prawa Energetycznego i Klimatycznego „Zielona Energia”Ostateczna wersja projektu ustawy o sygnalistach – najważniejsze założenia
Ostateczna wersja projektu ustawy o sygnalistach – najważniejsze założeniaJak system prania pieniędzy zmieni się po uregulowaniu kryptoaktywów?
Jak system prania pieniędzy zmieni się po uregulowaniu kryptoaktywów?Rynek kryptoaktywów trafi pod nadzór Komisji Nadzoru Finasowego
Rynek kryptoaktywów trafi pod nadzór Komisji Nadzoru Finasowego