Wydłużanie terminów w dobie koronawirusa: JPK_VAT i CRBR
„Przesuwamy terminy: z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r. obowiązek składania nowego JPK_VAT z deklaracją; z 13 kwietnia do lipca 2020 r. zgłoszenia danych do Centralnego Rejestru Beneficjenta Rzeczywistego” – taki wpis w dniu 1 kwietnia 2020 r. Ministerstwo Finansów zamieściło na swoim profilu na Twitterze.
Wydłużenie terminów wprowadza ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa zmieniająca ws. COVID-19).
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) jest rejestrem publicznym, nieodpłatnym, stworzonym po to, by ujawnić skomplikowane nierzadko struktury powiązań kapitałowo-właścicielskich w spółkach, a tym samym zapobiegać przestępstwom z wykorzystaniem mechanizmów prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.
Jak pisałam w poniższym artykule:
obowiązek rejestracji w CRBR został wprowadzony do polskiego porządku prawnego w dniu 13 października 2019 r. Pierwotnie przepisy ustawy wprowadzającej tę instytucję zakładały, że podmioty istniejące przed jej wejściem w życie, a obowiązane do dokonania wpisu zrealizują go w nieprzekraczalnym terminie 6 miesięcy, tj. najpóźniej do dnia 13 kwietnia 2020 r.
Z uwagi na aktualną sytuację wywołaną koronawirusem termin okazał się trudny do utrzymania, przez co ustawodawca objął go regulacjami tzw. Tarczy Antykryzysowej. Przepis art. 52 ustawy zmieniającej ws. COVID-19 wydłużył termin zgłoszenia do 9 miesięcy, tj. do dnia 13 lipca 2020 r.
Za zaniechanie zgłoszenia grożą wysokie kary pieniężne – nawet 1.000.000 zł.
Projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Co istotne, aktualnie w fazie opiniowania jest projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (dostępny pod linkiem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12330901).
Projekt ustawy dokonuje częściowego wdrożenia do krajowego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz zmieniającą dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE (Dz. Urz. L 156 z 19.06.2018, str. 43) (dalej: 5AMLD), której termin implementacji upłynął 10 stycznia br. Polski ustawodawca nie zdążył wprowadzić zmian w terminie, a ułatwieniem z całą stanowczością nie będzie stan epidemii wywołanej koronawirusem.
Gdzie spodziewać się zmian?
Projekt m.in.: rozszerza katalog instytucji obowiązanych o przedsiębiorców-kolekcjonerów dzieł sztuki i antyków – w zakresie obrotu i pośrednictwa w obrocie oraz doprecyzowuje definicję beneficjenta rzeczywistego oraz osoby zajmującej eksponowane stanowisko polityczne.
Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy, wdraża on zasadnicze cele i założenia 5AMLD:
- doprecyzowanie przepisów dotyczących działań podejmowanych przez podmioty zobowiązane w odniesieniu do relacji związanych z państwami trzecimi wysokiego ryzyka;
- poprawa wykrywania transakcji podejrzanych wykonywanych przy użyciu walut wirtualnych;
- ograniczenie wykorzystania anonimowych instrumentów przedpłaconych;
- poprawa dostępu jednostek analityki finansowej do informacji pozostających w dyspozycji podmiotów zobowiązanych oraz zwiększenie możliwości wymiany tych informacji;
- stworzenie uprawnionym organom możliwości szybkiego dostępu do informacji o tożsamości posiadaczy rachunków bankowych oraz płatniczych;
- zwiększenie transparentności informacji o beneficjentach rzeczywistych podmiotów o charakterze korporacyjnym oraz porozumień prawnych.
JPK_VAT
JPK_VAT łączy w sobie dwie deklaracje dotychczas składane przez dużych przedsiębiorców oddzielnie:
- Ewidencja VAT przedsiębiorcy za dany okres, czyli zestawienie informacji o kupnie i sprzedaży;
- Deklaracja VAT-7 lub VAT-7K.
Zamiana dwu dokumentów na jeden to mniej formalności dla przedsiębiorców i odciążenie w zakresie obowiązku sprawozdawczego – z jednej strony, z drugiej – ułatwienie kontroli dla organów skarbowych. Pierwotnie JPK_VAT miał wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r., jednak ustawa zmieniająca ws. COVID-19 wydłużyła ten termin do dnia 1 lipca 2020 r.
W stosunku do przedsiębiorców innych niż duzi aktualnie obowiązek ten również przewiduje się na 1 lipca 2020 r.
aplikant adwokacki Dominika Bielecka
Powiązane wpisy
Twoje prawo jazdy straciło ważność? Ty możesz stracić miliony
Twoje prawo jazdy straciło ważność? Ty możesz stracić milionyCzy mogę powołać się na ochronę sygnalistów pomimo niewdrożenia dyrektywy przez polski rząd?
Czy mogę powołać się na ochronę sygnalistów pomimo niewdrożenia dyrektywy przez polski rząd?Babciowe- czy faktycznie przyczynia się do aktywizacji kobiet na rynku pracy?
Babciowe- czy faktycznie przyczynia się do aktywizacji kobiet na rynku pracy?